Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

info! - apa yang perlu dibuat jika anda disengat lebah?

  • Monday, April 26, 2010
  • Labels:
  • okeh.. hari shh.. nak berkongsi sket ngan korang sume tentang rawatan kecemasan untuk sengatan lebah. cam biasa la kan, kalo aritu lepas paper toxicology shh.. bagitau tentang bahaya overdose panadol.. kali ni lepas exam entomologi, kita tengok sket jawapan untuk soalan 4 esei tadi.. rawatan kecemasan untuk mereka yang hypersensitive terhadap sengatan lebah.


    okeh.. biasa da kan kena sengatan lebah? sebenarnya sengatan lebah tak lah begitu bahaya kalo dibandingkan dengan sengatan lain macam kala jengking dan labah-labah black widow. tapi bagi mereka yang hipersensitive ni, keadaan disengat lebah mungkin mendatang satu kebahayaan.. okeh.. ni langkah yang perlu diambil untuk rawatan kecemasan bagi sengatan lebah.

    1) jika disengat lebah, cabut segera alat penyegatnya.. JANGAN tekan tempat yang terkena sengatan kerana ini akan menyebarkan venom masuk ke dalam salur darah.

    2) Gunakan ais/ curahkan air sejuk di tempat sengatan lebah tersebut.

    3) hantar ke klinik berdekatan untuk awatan anti histamin dan ubat-ubat mengikut simptom seperti kortikosteroid.

    situasi yang membawa maut ini terjadi pada individu yang alergik serta orang tua yang ada maslah jantung dan respiratori serta pada yang mengalami sengatan yang banyak.

    camne nak tau korang adalah individu hipersensitif terhadap sengatan lebah?
    korang akan terkena kesan yang dipanggil kesan kejutan anafilaktik. tindak balas lebih parah seperti bengkak diseluruh badan beserta gatal, urticaria dan angioedema,pitam, berpeluh sakit kepala, muntah dan kekejangan perut, takikardia, rasa tercekik dan kekejangan bahagian dada akibat pembengkatan kawasan tekak dan jika kes yang terlalu ekstrem bole membawa kepada kematian!

    so, jangan pandang remeh terhadap sengatan lebah dan penting kita semua tahu rawatan kecemasan untuk sengatan lebah ini.

    amacam.. ada berani??

    entomologi - kajian mengenai serangga dan antropod.

    11 komen sempoi!:

    Frodo Baggins said...

    owh aku pencinta lebah ..
    owh aku juga digelar b .
    ahakz


    >>____<<


    petua baik punya!

    fiza said...

    tu soklan no 1(b) la..soklan no 4 psl patologi kne sengatan venom ular la...haha..

    fiza said...

    jap2..oooOOo..species baru ular 2 ko letak yg kte reka je ek..asal ko xletak species yg ko reka...NAJA NAJA ORCHESTRA sp...wawawa...

    Judiene said...

    fuhh, da bleh jd pegawai kesihatan dah ko neh
    xpyh tggu grad la, keje terus
    hehehehee

    chaie said...

    wow.. ko bgitu berbahaya.. haha

    chaie said...

    kah3... terlupa r beb...

    chaie said...

    hadoi.. ni aku usya note lecturer balik r...

    faizul bin mohamad said...

    pernah demam je sebab lebah. kene kat kaki, tapi satu badan macam kene karan. sakit...

    Taiko Flat said...

    Bodo je petua ko nie

    syafawatirazali@blogspot.com said...

    emm aku kena sengat kat kaki tpi aku tertekan kat tempat kena sengat camne yea seekor je

    Dr Akbar Abdullah said...


    Petua yang menarik. Sengatan lebah juga boleh menyebabkan tindakbalas alahan dan anafilaksis iaitu tekanan darah menjadi rendah, sesak nafas, pening kepala, palpitasi dan koma. Oleh itu, bagi mereka yang disengat lebah dengan banyak atau pernah mempunyai sejarah alahan seperti lelah, sebaik-baiknya dapatkan rawatan daripada doktor secepat mungkin.

    Post a Comment

    (c) Copyright 2010 chaie safri. Blogger template by Bloggermint