Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

persona nan grata

  • Saturday, October 3, 2009
  • terfikir sejenak.. bila tengok pemandangan dari tingkap bilik. pemandangan yg sama.tapi, suasana yg berbeza. pemandangan ni membuatkan otak terpikir n sedar sesuatu. yg kaitannye xda kaitan pun. tapi, memberikan tafsiran berbeza dari hari2 lain. pokok, tiang letrik, bangunan, daun2 kering, pagar, jalan dan macam lagi.. sedar yg semua tu diciptakan bersama matlamat. dan mereka hidup dengan matlamat hidup mereka. pokok tetap menjadi pokok. tiang letrik tetap menjadi tiang letrik camtu jugak sume yg ada kat situ. tak pernah pokok cuba menjadi tiang letrik. dan mereka berdiri megah dengan ape yg mereka ada. dan teguh sehingga mana dorang boleh berdiri teguh. bangunan tu maseh berdiri kukuh, pagar pula suda senget, dan ranting pokok patah dan jatuh. tetapi mereka masih mempunyai diri sendiri untuk dipersembahkan kepada dunia. tafsiran tu menyedarkan bila kita diciptakan untuk menjadi kita. yg mana hanya ada satu kat dunia ini dan diciptakan bersama matlamat. dan bila kita mempersembahkan diri kita kepada dunia ini,ada kalanya kita mahu menjadi sesuatu yg bukan diri kita. salahkah menjadi seperti org lain sedangkan kita diberi cap jari yg berbeza. dimana letaknya diri kita dimata dunia jika kita suda menjadi sesuatu yg lain. dan perlukah kita menjadi org lain sedangkan ape yg dibekalkan kepada kita adalah untuk kita menjadi diri sendiri.. dan apakah kita gagal untuk mencari diri sebenarnya? dimanakah letak personaliti diri sendiri. begitu juga melihat idola kita dari sudut yg berlainan. perlukah kita menjadi idola? apakah definisi sebenar idola itu. membuatkan pemikiran berfikir dengan lebih extreme, jika kita mahu menjadi seorang yg alim, perlukah menjadi seperti nabi? sedangkan sahabat nabi mempunyai personaliti yg sgt berbeza dari sifat nabi. itu yg membezakan antara nabi dan sahabat. antara maksum dan biasa. personaliti itu diri mungkin, yang membuatkan kita berbeza seperti mana cap jari yang tiada persamaannye. apa yang dilakukan ditentukan oleh diri sendiri. sama ada untuk menjadi yang terbaik untuk dipersembahkan kepada dunia, itu hak diri sendiri. oh ye, setiap ape yg dipersembahkan akan dinilai dan diberi balasan.


    terfikir,





    2 komen sempoi!:

    Anonymous said...

    post yg best..
    cam paham je pe yg anda nk smpikn..

    wat sendiri ke copy paste je neh~

    safri@chaie said...

    tu ada sign sendirik tu kire sendirik wat la tu..
    hahak..

    Post a Comment

    (c) Copyright 2010 chaie safri. Blogger template by Bloggermint