Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

jauh lagi...

  • Thursday, June 11, 2009
  • Labels:
  • ari ni ari khamis..malam jumaat.. cm bese malm jumaat bace yasin.. aku pegi kat surau sebelah.. solat maghrib berjemaah dlu.. selalunye pastu ada bacaan yasin sekali... itu biasa la rutin kat umah.. berbanding kat kolej.. bace sgsorg je.. nak pegi surau jaoh.. ala, tu alasan, nak seribu daya xnak seribu dalih.. abes je solat maghrib, tgk2 jemaah kat surau ada program kat tempat laen.. malasla nak ikot.. ada ceramah kat mane2 mgkin.. aku balik pas pas solat maghrib.. sayup2 dengar kat masjid imam kampong tgh berzikir2..belom abes solat maghrib gamaknye.. urm.. aku berkira2 nak pegi ke masjid atau x.. nak bace yasin.. ttbe, aku teringatkan niat aku balik kat kampong ni.. aku nak cari "sesuatu"..yg lame aku ilangkan mase dok kat kolej tu.. lame aku cari.. maseh samar2 lagi.. ingtkan pasal niat tadi,aku gagahkan jugak pegi ke masjid... naseb baek ada 125 abg mat.. xjaoh pon masjid tu sebenarnya.. cme, bile nak wat bende2 cmni ati berat sangat.. setan? xsalah setan itu, da itu tugas dye..

    sampai kat masjid, aku langkahkan kaki masuk masjid..dorg xbace yasin lagi.. aku dok diam kat belakang.. then, tok imam gtau yg ari ni ada tahlil sekali arwah isteri pak cik yg dok kat sebelah aku.. da tua pak cik tu.. rambut pon da putih.. dia asyik usya kat belakang.. xtau nape.. xnk tnye..mungkin ada alasan dye sendiri.. masa baca yasin tu, aku sempat2 usya pak cik tadi.. susah gak nak fokus coz pak cik td asyik terbatuk2.. aku tgk, siannye pak cik ni.. satu perasaan hiba datang.. aku tau, dye sedih sebenarnye.. mgkin batuk buat2 je.. nak sorokkan perasaan sedih dye.. sambil2 baca doa tahlil dye kesat mata yg kering.. mgkin da kering air mata itu.. sambil imam bace doa aku fikiran aku melayang.. andai aku ade kat tempat pak cik tu.. kematian isteri, sape lagi tempat dye nak ngadu..anak? jarang seorg bapa merengek kat anak..kalo bole sorokkan segala perasaan.. itu ego sorg bapa..bapa, hero dimata anak2.. aku paham..

    abes baca2 yasin n tahlil, solat isyak berjemaah.. mase da setel sembahyag n wirid2, aku terase cm sayu lak ati ni.. terkenangkan dosa2 yg xterkira byknye, terkenangkan segala amalan yg dipenuhi perasaan riak n ujub pada diri sendiri.. terkenangkan sifat pentingkan diri n sombong pada tuhan yg esa.. nak wat amalan pon berkira2..mase susah meminta, mase senang melupa.. ya Allah, sekiranya Engkau dengar keluhan hati ni, jauhkan la ati kami daripada melakukan perkara yg membawa kepada kemudaratan pada diri kami n org len.. jauhkan la sifat ujub,takbur, riak dan sombong pada ati2 ni ya Allah.. tuhan yg maha memberi..


    sayu... tetapi air mata maseh membeku..

    sedar ati ni maseh lagi keras..


    ampunkan dosa2 ku ya rahman..
    semoga mati kami dalam golongan org yg beriman.
    amin..

    5 komen sempoi!:

    haifa said...

    urm...
    sayu ye ati bc en3 ne..huhu..
    kita makin jauh dri DIA..
    leka dek banyangan duniawi, nafsu dan syaitan..
    thanx igtkn balik....
    tp slalu ye insaf tu hanya sekejap..
    manusia mudah alpa dan leka...
    hy sesaat tersedar..
    pas2, kembali mengulangi kesilapan 2..
    semoga Allah mengampunkan segala dosa2 kita yg bergunung-gunug tinggi yer ne..
    aminn...

    safri@chaie said...

    haifa~ aminn..semoga tiada lagi lalai kita lepas ni..

    ima-life said...

    baguih2...tak byk anak muda skang nak g masjid!!!...

    Anonymous said...

    INSYAALLAH......
    semoga kt sesama mndpt rahmat dariNya

    safri@chaie said...

    k.ima~ yg ikot mood cm chaie pon ramai.. he~

    anonymous~ ameen~

    Post a Comment

    (c) Copyright 2010 chaie safri. Blogger template by Bloggermint