Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

itu yg aku dapat!!

  • Saturday, July 18, 2009
  • Labels: , , ,
  • salam sejahtera..
    hopefully sume sehat fizikal dan mental ye..
    oke2.. entry kali ni sepatutnye lame da nak wat..
    cume tak berkesempatan..
    ahaha..

    oke2.. ni cite mase cuti sem lepas.. daripada dok melepet kat umah xwat pape kan, aku cadang nak wat kolam air terjun kat sudut penjuru depan umah.. idea datang daripada pak cik mat jiran aku.. dye kata sesuai sgt la kalo nak wat kolam depan tu.. lagipon dye tu mmg sorg tukang wat rumah.. aku pon terus setuju.. sebab cm menarik jugak cadangan nye tu.. gtau mak n abah, dorg setuju p mak cm was2 lagi.. bole ke anak dye wat ney?? aku lak cm yakin gler.. haha.. tu blom wat lagi tu.. mula2 pas abah da beli sume barang2 keperluan cm simen, pasir, batu bata, n mende2 sume tu.. aku mula wat.. aiseyh, pe nak wat dulu ek?? garu kepala aku... abah datang n gtau sket2 n tolong ikat bata dlu(cm buat dinding r).. aku tgk je.. owh.. cmtu.. hehe.. da siap abah ikat bata2 tu abah tinggalkan aku sorg2.. dye xnk tolong da.. ceh.. aku la plak kna wat.. da nma projek aku..aku wat sket dlu.. tambah ape yg patut.. agak2 da xlarat aku bia je.. sambong sok lak, cuti ada lagi 3mggu.. haha.. aku wat sket2.. pak cik mat aja cmne nak bagi simen tu x bocor.. aku angguk je tanda setuju.. dye kan pakar.. kdg2 tgk mak suh abah tolg aku sbb nmpak cm xkan siap je mende alah ni.. aku pon rase cmtu gak.. p, abah wat bodo je.. n at last aku wat sgsorg smpai siap..

    act, bukan tu yg aku nak ketengahkan sebenarnye.. ketepikan segala penat lelah, or sikap betangguh2 n pemalas aku ni p, ada satu yg membuatkan aku rase kolam ni sgt berharga.. oke2.. firstly, aku agak terharu dgn setiap sokongn yg aku dapat.. siyes, kdg2 kita rase cm kita tak perlukan sokongn sape2 untuk berjaya.. p, secara realitinye, sokongn tu la yg menyempurnakan setiap kejayaan yg kita dapat.. bese kita dapat sokongn dalam bentuk lisan, tp, yg lebih penting sokongan dalam bentuk penglibatan.. kalo nak sokong bukan dengan ckp je tp, kita turut serta dalam ape yg kita sokong tu.. itu yg aku rase mase wat kolam tu, ble mak asyik bagi kata2 semangat suh aku wat.. gtau yg tuhan da bagi otak, so pandai2 la gunekan utk wat bende yg cantik.. abah lak kata kat aku yg jgn ikot sgt ape yg org ckp, n ape yg kamu tgk, kita yg reka bende ni so, buat la ikot ske kamu.. bile abah bawak kitorg pegi picnic kat sungai chepor just nak kutip batu2 sungai.. n support sume kos pembelanjaan. pak cik mat lak ltakkan ikan dalam kolam tu.. abg muhsin tnye kakwa bile kolam nak siap n akir tolg angkut pasir nak bancoh simen.. bila sume kasi pandangan masing2 nak jadikan yg lebih cantik.. bukan kolam tu yg menjadi persoalan, p, sokongan daripada sume org yg aku syg mnjadikan ia satu penghargaan..

    so, tu r nak dicitekan.. kdg2 kita ni ego je lebeh.. xanggp pon sokongan itu sesuatu yg perlu.. satu ag, aku terpikir yg alangkah indahnye kalo aku dapat sokongan yg same masa belaja dlu.. terutamanya masa spm dlu..aku tau parent da bagi sokongn cme aku rase blom ckup n aku rse kebanyakan org pon perlukan benda yg same.. kdg2 bila kita bagus org puji kita, bila kita x bagos org caci kita.. xramai yg sokong.. atau mungkin kita yg xrase diri kita disokong..

    tapi, kita fikir rasional beb.. kalo kita xdapat masa kita tgh belaja dlu jgn salahkan sape2.. especially parents.. dorg ade sebab sendiri yg kita xtau pon.. betul.. jgn pertikaikan sesuatu yg kita pernah xdapat.. p, bersediala nak bagi kat anak2 kita bile kita jadi parent nnt.. bukan setakat sokongan dari mulut, p support dari segala segi.. terutamanya penglibatan kita dengan hidup mereka.. sehingga satu tahap kita rase dorg bole hidup tanpa kita..

    well,
    itu yg aku dapat n itu yg aku nak kongsi..

    ***setel..***

    3 komen sempoi!:

    cambesje said...

    pnjangnye~~ malasnye nk bce

    nasevh said...

    best pe..
    cam pakar motivasi syall~
    hehehe

    safri@chaie said...

    cmbesje~ haha.. ttbe rase cm nak tulih panjang2.. xpe2.. nak bace, bace.. xnk pon xpe..

    nas~ haha.. renung2kan dan selamat beramal.. kah3

    Post a Comment

    (c) Copyright 2010 chaie safri. Blogger template by Bloggermint