Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

SAINS o SASterA?

  • Friday, July 10, 2009
  • Labels: ,
  • woiii!! bangun2.. da kol 1.48pm da.. kol 2 ada kelas biostat.. kiren kejut aku.. mula2 tadi dye tido.. aku layan FB jab.. beliau suh kejut kol 1.25 td.. aku tgk bes je dye melepet atas katil pe lagi aku pon layan r berdengkur sekali.. sedar2 da lewat da neh.. solat dlu n siap sume kol 2.05 pm kitorg sampei kat dewan kuliah 2..

    "bila kelas mula pukol 2, datang la pukol 2.. saya bole datang tepat pesal lak kamu melenggang masok lewat dalam kuliah saya, rase la bersalah sket" prof syarif mula menunjukkan reaksi negatif atas tindak tanduk ktorg..

    aiseyh, kna sound r plak.. wat lek je.. dok n bukak buku nota letak atas meja..

    proses perkuliahan diteruskan... arini belaja pasal teori.. susah gle nak kaitkan ngn biostatistik itu sendiri.. p, ada satu teori yg watkan aku terpikr sekejap.. x la sekejap sangt, lame gak r...

    "the wrong view of science betrays itself in the craving to be right" ~karl popper

    act, tu r salah satu maksud sains yg dipegang oleh saintis skg..
    tp, ttbe aku tertafsirkan dalam bentuk aplikasi dalam kehidupan seharian..
    cmni, maksud ayat tu yg kkdg sains tu sendiri mesti menipu diri sendiri untuk membentuk satu lagi hujah yg lebih betol.. senang cite cmni la, kkdg bile sorg saintis tu da wat satu kesimpulan ttg kajian dye n kesimpulan itu adalah tu bende yg saintifik so kesimpulan itu adalah satu sains.. bila ada saintis baru wat kajian, n dye dapat bende yg lebih benar n tepat so, kesimpulan kajian saintis mula2 tu akan diubah.. so, sains yg baru akan menjadi lebih baik..

    oke2.. dalam kehidupan seharian pon aku nmpak perkara yg sama ouh.. ade je yg ingt dye bagus sgt so, xpyh nak diperbetulkan.. ble org ckp sket marah la melenting la.. ckp itu la diri dye yg sebenar...ada pegangn sendiri.. prinsip hidup.. xramai yg nak khianati diri sendiri. ade yg nak khianati pegangn n prinsip hidup diri sendiri? asalkan prinsip tu bagi satu keselesaan n ada untung pada diri sendiri mula r tolak bende len..
    nak jadi diri sebenar.. betol la jadi diri sendiri tu.. p, jadi cmne? lu pikir r sendirik! aiseyh, suda emo r plak.. sori2.. ahaha..

    so,
    pelik!!
    tu yg aku dapat masa kuliah biostat petang td..
    kalo masok exm kompem failed nye.. keh3..
    p, yg penting..
    kita dapat... kita kongsi!!

    ---sory prof, kuliah pasni xdtg lewat da.. haha.. insap xnak kna sound ag.
    .


    *****suda*****

    3 komen sempoi!:

    elya~nadia said...

    haha..
    jgn dtg lmbat lg!!!

    Combat said...

    tp ideologi tk boleh nk sama kan dgn sains.tetap pkai kalo lama pun kn?

    safri@chaie said...

    elya~ oke! xdtg lmbt lagi..

    combat~ mungkin xsame..ideologi bole berubah ble kepentingan peribadi berubah.. sains berubah berdasarkan bukti n eksperimen.. ideologi bole pakai yg lama kalo betul2 bole pakai, same cm sains jugak.. byk gak ideologi dlu yg xbole digunapakaikan? kalo x aman dunia...hee~

    Post a Comment

    (c) Copyright 2010 chaie safri. Blogger template by Bloggermint