Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

ini yang saya nampak sebelum mereka membuang bayi itu. sangat ghairah dan ouucch...

  • Thursday, February 25, 2010
  • bukan ini yang saya nmpak..

    Anak yang haghamm ke atau mak bapak dorang yang perangai cam haghamm?? Oh itu satu tanda Tanya. Skang ni terpampang kat surat khaba tiap2 hari mesti je ada kes buang bayi.. peh.. sedih bhai tengok bayi2 kecik xbersalah dicampak- campak camtu je.. tu belom lagi yang tengok bayi bayi tu kena kokak dengan biawak, anjing dan binatang2 laen.. pastu nak salahkan sape? Nak salahkan menatang tu sebab dorang g kokak bayi tuh? Bingai betol.. kesian.. kalo tengok statistic memang bersepah lah anak-anak luar nikah skang ni.. aku pon xske nak panggil dorg anak haram.. bukan salah dorang bhai untuk dinamakan haram sebegitu.. Tapi tu la kan, kesian kita takat kat situ je lah.. da abes tengok, abes lah kesiannye..


    yang sebelah tu memang anak haram.. harap maklum..


    Okeyh yoh.. kali ni aku nak kupas sket2 ikot kemampuan aku tentang punca masalah ni.. kenapa jadi begini? Salahkan kita? Salahkah mereka? Kita sergah!!! Pehh.. da macam melodi da..

    Satu – salah media. Yaa.. memang salah media.. tak payah nak melatah la.. memang salah media.. media massa ke elektronik ke hape ke.. tapi media bersalah dalam hal ni.. kalo tak percaya g usya majalah2 hiburan.. bape ramai gambor pompuan seksi.. laki yang xpakai baju.. g usha majalah mangga.. mesti ada artis yang bertenggek tepi kolam renang o tepi pantai o mane2 je.. dan pastinye menjolok2 mata. Pehh.. tu yang rase nak menjolok je tuh.. pastu media jugak yang paling riuh gtau berita pasal kes2 buang baby.. ape kejadahnye sume ni???

    Dua—salah kerajaan. Haa.. xpuas ati?? Betol beb.. sebagai pemimpin tertinggi kalo masalah ni pon maseh dianggap xbape nak siyes berbanding dengan kes2 seperti liwat yang belom tau betol salahnye o kes pilih2 wakil utk bertanding memang xde gunanya.. suda2 lah tu.. cbe la letakkan priority dalam satu2 mende.. jangan asek bertekak utk perkara yang xde manfaatnye untuk rakyat.. kami rakyat dan kami makin rosak bhai..

    Tiga – salah mak ayah. Mak ayah penting dalam jaga anak2.. bukan maknenye asek nak kawal je anak2 tuh.. memang skang masalah parent still bagi contoh tak baek kat anak-anak..anak2 tu dilahirkan seperti kain putih.. yang mencoraknye memang anak2 tu sendiri.. tapi anak2 nak mencorak mesti kna tengok kaen contoh.. kalo kaen contoh tu lawa, lawa la kain anak tu nnt.. n parent la kaen contoh tuh.. n buangkan cara mendidik anak2 dengan sikap panas baran woh.. orang melayu selalunye cmtuh.. tapi jangan ikot omputeh lak.. nanti xde sikap respek pulak.. cme pastikan berhikmah.. tu blom masok lagi bab parent jadi penghalang cinta suci.. ececeh.. last2 anak ko gak yg merana.. ko pon tanggung dosa bhai.. yang letak hantaran tinggi pon satu kes gak.. n macam2 lagi la..

    Empat – salah kita sendiri bhai.. kalo kita yg buat anak luar nikah tu da sah2 la salah kita.. yang xbuat tapi tengok pulak tapi xtegur pon salah gak.. yang asek2 nak salahkan orang len tapi kita sendiri ske ke arah tu pon satu hal gak.. yang buatnye kita. Yang lemah imannye kita jugak. Yang asek nak berdating pon kita. Yang pegang2 tangan pon kita. Yang peluk2 pon kita. Yang menggedik pon kita. yang ikot nafsu pon kita. Yang beromen pon kita.. yang mengandung pon kita. yang gugurkan pon kita. yang buang bayi tu pon kita.

    So, jelas lah yek.. sume ni salah sume pihak.. jadik nape nak lepas tangan kepada pihak yang laen..no point disitu.. cube bayangkan aje lah.. bila kita xde pegangan agama yang mantap, mak bapak pon perangai srupe kita jugak, kadang2 lagi trok, pastuh dengan terdedah dengan dunia hiburan yang menghancusskan,pengaruh social yang terok akibat tak dibendung oleh kerajaan, kekasih hati pulak amek kesempatan. Pastuh termengandung n rase bersalah.. masyarakat benci dan ape yang harus kita buat? Nak bela anak2 tuh sampai besa? Makan sendirik pon mintak parent. Mintak tolong kekaseh? Sori bhai, mane ada orang nak bela anak luar nikah ni.. so, pilihan yang ada…. Buang lah bayi tu kat mane2 yang sempat. Bukan masalah sikap kita yang macam binatang, tapi masalah persekitaran kita yang lebih terok dari habitat binatang membuatkan tindakan kita seumpama mereka malahan terok lagi.. renung2kah dan fikirkan…

    sape yang sepatutnye rase bersalah?
    sape yang patut berasa terhina?



    16 komen sempoi!:

    Silver said...

    Manusia mmg kejam(*ssetgh je) dah tau tuttut.. pastu buang lak...

    yukiyepi said...

    sgt bagus post ni..
    ak suke..
    mmg btol ape yg ko ckp tu
    nape nk panggil baby yg keluar dr perut mak dy yg wat bende haram tu anak haram
    sdgkn baby tu tak tau papepon
    sgt cian kat baby tu....huhu
    lepas ni,
    klu ko jd pemimpin
    igt bende ni k...
    kite pulak,pandai2lah jg diri..

    philosophy said...

    omigosh..

    Nurizaihan(◕‿◕.) said...

    adoii x sanggup cek nak tgk lelame...cpt jer scroll trun bwh..cian sunggoh

    luvly mya said...

    manusia sekarang ni semakin kejam
    time buat taknak beringat..huh

    AuraFIza said...

    Sedih tgk baby yang tak berdosa tu jadi mangsa..
    mak bapaknya pulak.. dah tau buat, nak lepas tangan pulak..
    sendiri buat, sendiri tanggung la kan..
    Diorang tak rasa apa-apa ke bila buang ANAK sendiri.. Darah daging sendiri..??
    BODOH betul!

    Betul la kata awak..
    kita kesian pun takat ni je laa kan..

    hurmm..
    Dunia akhir zaman..
    macam ni la..

    *sory la comment macam tulis blog sendiri plak..huhu

    mysarah said...

    salam..

    sebak n sedih bila tengok baby² yang tak berdosa ni. mak bapak yang buat perangai anak yg jd mangsa. akibatnya gini lah...

    Cik Biol said...

    sian baby tu..tu je nk kata :)

    Ery Farieha said...

    aku sedeh weh tgk pic cmni
    sumpah, rase nak nanges
    :(

    ciK na..... said...

    ak setuju...media masa o electronik atre pnyebab sume nie..majalah terutamanya....konon bg tips untuk lawa o berbagai tp xkne ngn cara...menyimpang dr cara hidup kiter...lau dak2 yg lurus bendol mmg selamat la dorang jd mangsa...last2 xmustahil jd mcm entry nie la....

    Atiqah said...

    setuju dgn awk..menyayat hati tgk bayi secomel tu dibuang cmtu..ya Allah..

    wanie said...

    hmmmm.....umat akhir zaman.....

    NiNa' said...

    sebak sangat tgk perkara ni...
    rase cam syialll je makhluk camtu..~

    kecian baby tu.. kalau x nak! gugur la..!.. otak kat lutut.~

    emo jap~

    RaMa2UnGU said...

    hishs..kesian tgk baby tu..ape la sengkek sngt otak buang je baby tu..kalo btol tak nak jg n bersalah, jgn la tambah dosa..g la anta anak tu kt rmh kebajikan ke hospital ke..dah la dosa berzina dpt..dosa membunuh pun dpt..tak pk akhirat ke..

    mmg btol la kata awk tu..semua pihak mmg bersalah..cuma sape yg ada akal tu, kene la ambil langkah spy mslh22 camni leh dibendung.
    kita manusia Allah kurniakn dgn akal fikiran utk berfikir..jgn jadi mcm binatnag yg dah sah2 ada otk koson takde akal..

    fikir2kan la..

    Frodo Baggins said...

    semua manusia yg berhotak vavi adalah salah!


    >>___<<

    Aus MeLankoLik said...

    hahahaahak , buang bayi makin menjadi..
    ape lagi .
    tambahkan pekerja jais..

    Post a Comment

    (c) Copyright 2010 chaie safri. Blogger template by Bloggermint